Den svenska och internationella mediestrukturen, radio

Publicerad 2013-12-12 12:29:00 i Allmänt,

I Sverige har vi tillgång till många olika radiotyper, vi har lokalradio, kommersiella radionätverk, webbradio samt poddradio.
 

Sveriges Radio (SR) är ett av de tre svenska Public Service företag som sänder reklamfri radio och det är dit de lokala radiokanalerna tillhör. SR bildades 21 mars 1924 under namnet AB Radiotjänst. När AB Radiotjänst bildades den ägdes företaget av svenska tidningsföretagen och radioindustrin (tillverkare och försäljare). Ägarförhållandena har därefter ändrats, och även om företaget, genom medeltilldelningen, avtal och andra överenskommelser, alltid har haft nära relationer med staten, har företaget aldrig varit statsägt. Sedan 1997 ägs de tre programbolagen (public service bolagen) Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB av ”Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB”.

Kommersiell radio kan man säga är motsatsen till lokalradio. Man kan även kalla kommersiell radio för ”reklamradio” och är privatägda radiostationer som oftast finansieras genom radioreklam. De kommersiella radiokanalerna har sedan flera år enbart bestått av de två stora nätverken som har bildats; SBS Radio och MTG Radio och de är Nordens största radioföretag. Den mest kända och stora kanalen i SBS Radio är Mix Megapol, men även den franska kanalen NRJ tillhör numera SBS och i MTG Radio är det Rix FM som är den största radiokanalen.  

SR:s radio sändningar samt de kommersiella kanalernas radiosändningar kan höras även via webben. Webbradio är en ljudutsändning som sker på internet. Webbradio kan fungera som en kompletterande sändningskanal för en vanlig radiostation, men det finns också ett större antal så kallade webbradiostationer som endast sänder sina program via Internet. Vanligtvis när man talar om webbradio så talar man om radio med strömmande ljud, det vill säga ljudinformationen laddas kontinuerligt till datorn där det omedelbart spelas upp utan att sparas. Man kan lyssna på webbradio i mobil, dator eller i speciella radiomottagare som är ansluten till internet.

Någonting som liknar webbradio är poddradio. Det är nästan samma sak bara att poddradio innebär att man laddar ner hela program till sin mediespelare eller dator. Via poddradio kan vi lyssna på radio när vi vill och passar oss bäst. Man prenumererar på de radioprogram man gillar och oftast är det gratis. Poddradion kom till runt år 2005 och har sedan dess varit mycket populärt.

Jag tror att på grund av att till exempel webbradio och poddradio har tillkommit i vårt samhälle så har radiovärlden vuxit och blivit så mycket större och framförallt populärt. Ju fler tillgångar saker och ting har ju större blir det, det är så det fungerar i dagens samhälle.

Sen är det ju självklart inte bara Sverige som lyssnar på radio.
I alla nordiska länder är väldigt lika när det gäller radio och där dominerar public service med flera stora rikstäckande kanaler. Och konkurrensen från de privata radiostationerna är stor.
 Man brukar säga att Finland är Nordens flitigaste radiolyssnare, över hälften av Finlands befolkning lyssnar på någon public service-radio YLE:s kanaler.  YLE är alltså Finlands public service-bolag.
 Finlands största kommersiella radiokanal heter Radio Nova som ägs av Alma Media, delvis av svenska Bonniers och även en femtedel av svenska MTG.
 Norges public service-radio kallas NRK och är en kanal som producerar både radio och TV.  P4 Hela Norge är den största rikstäckande, kommersiella radiokanalen. De har även Radio Norge, som ägs av tyska SBS Radio. Radio Norge är Norges ”musikkanal” som spelar musik för många åldrar och kanalen har även en egen nyhetsredaktion.
 Och Danmark har public service-kanalen DR som domminerar.  Dock har Danmark det lite färre med kommersiella kanaler då det flera gånger misslyckats med att starta en bra kanal.

I övriga Europa och världen skiljer det dock lite i radiovärlden. Där är det oftast ett stort radioföretag som sänder ut till hela landet. Och i USA finns det fyra stora rikstäckande programbolag som dominerar; ABC; CBS, NBC och Fox.

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-12-17 10:11:26

Bra skrivet om mediestrukturen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA