syns du inte så finns du inte...

Publicerad 2014-01-27 11:03:13 i Allmänt,

... är ett uttryck som sagts bland marknadsförare de senaste femtio åren. Det betyder att man som individ, företagare eller organisation måste marknadsföra sig för att "synas" på arbetsmarknaden eller för att locka kunder. 

Tack vare det här har det blivit stor konkurrans mellan politiker, journalister, företag, forskare, privatpersoner etc.
Och det märks mycket väl tycker jag, man ser det nästan varje dag. Ett exempel är nu när många ska beställa studentmössor, då syns minst 10 olika företag som säljer ute på de sociala medierna, och då överdriver jag inte. De skriver deras rabatter och hur mycket man får ut av köpet om man handlar hos just dem. 
Detsamma är när det är dags för val, då gör politikerna allt för att man ska få bra tycke om dem. Och jag kan tänka mig partierna kommer satsa mycket på den nya generationen som nu kommer få rösta. Jag tror också att de sociala medierna är till stor hjälp i sådana här sammanhang, både när det gäller val och studentmössor. 

Och vi som går sista året på gymnasiet får hem flera olika broschyrer från flera olika högskoler och universitet på posten varje vecka. Det är också något som universiteten och högskolorna måste göra för att synas och för att folk ska välja att studera just deras utbildningar.

Företagen och organisationerna ställer oss inför val hela tiden och vi möter det dagligen, fast vi kanske tänker inte på det. 

 

Olika sorters kommunikation

Publicerad 2014-01-23 11:44:43 i Allmänt,

inre kommunikation, kommunikation mellan två eller tre presoner, gruppkommunikation, masskommunikation


Inre kommunikation, även kallat intrapersonell kommunikation, är den kommunikation du har med dig själv, dina tankar, reflektioner och hur du resonerar. Det är alltså bara inom dig själv. Ett exempel kan vara hur du tänker när du står framför spegeln på morgonen och verkligen inte kan bestämma dig vad du ska ha på dig.

Interpersonell kommunikation, kommunikation mellan två eller tre personer är den sortens kommunikation du har med dina vänner, de du gillar att prata med, som du gärna delar tankar, reflektioner och erfarenheter med. Det både vara genom att prata eller genom att chatta via internet. Om man ska ta in det i vardagen så händer det mig varje rast i skolan och även på mobilen/datorn där jag har gruppkonversationer med mina närmsta vänner och där i skriver vi nästan varje dag. 

Gruppkommunikation hör man väldigt tydligt på namnet vad det innebär, det är när man kommunicerar med människor inom en grupp. Det kan till exempel vara med familjen runt matbordet, kompisarna i skolan, i klassrummet, i omklädningsrummet innan träningen eller i gruppkonversationerna på nätet. 
 Vad gruppkommunikationen bygger på är att alla i gruppen har ett gemensamt intresse att prata om, eller att man har andra gemensamma saker att diskutera. Det händer ofta på lunchrasten i matsalen, eller på caféet men tjejkompisarna efter skolan. 

Masskommunikation är när en person, eller ett företag kommunicerar via ett massmedium (t.ex. en tidning eller tv) för att nå ut till en större publik. Ett exempel på masskomunikation ur min vardag skulle kunna vara att jag länkar min blogg offentligt på facebook för att jag vill att fler ska se de bilder jag fotograferat, eller den novell jag skirvit. 




jobba som producent

Publicerad 2014-01-22 12:58:51 i Allmänt,

Inom information och kommunikation finns det många olika yrken. De personer som jobbar inom det har som informatörer och kommunikatörer har en uppgift att föra ut företags, myndigheters eller organisationers budskap. Det kan till exempel vara en producent, speciallist eller strateg. 

Om jag skulle behöva välja ett av de yrkena att jobba med så skulle jag välja att jobba som en producent. Varför jag väljer just producent är för att producenten har en stor makt i hur produkten ska bli (t.ex. trycksaker, webbplatser, events m.m) och även för att det är ett brett område att jobba inom.
 Det finns många olika typer av producenter, både i radio, TV, teatrar, film och reklaminspelningar. Det är vanligast att den som vill arbete som producent specialiserar sig inom ett område.
 De flesta känner till att en film har en producent, någon som producerar filmen. Men det är inte lika många som känner till vad det verkligen innebär att vara producent, vilket ansvar som ligger på producenten, eller hur själva jobbet går till och vad en producent behöver kunna.
 Som producent har du ansvar för att radio eller TV-program kommer till. Du svarar också ofta för att manuskript arbetas fram och vidareutvecklas. Du kan också göra intervjuer, svara för bildval till ett TV-program eller arbeta fram förslag till hur programmet skall utformas. Du kläcker även idéer till nya produktioner.

För jobb som producent är det en stor fördel att ha tidigare kunskaper om radio och/eller Tv-produktion. Du bör ha journalistisk känsla för bild- och ljudval. Då kan du hos tittaren eller lyssnaren förstärka upplevelsen av programmet. Eftersom allt fler program sänds direkt är det också viktigt att du klarar av att arbeta under tidspress. Oftast rekryteras producenterna internt, eftersom det är svårt att skaffa sig den erfarenhet som krävs på annat sätt än genom att ha arbetat inom ett företag som producerar radio eller TV. En vanlig väg att bli producent är därför att börja som scripta, fotograf, redigerare eller reporter. Det blir sedan din egen personliga förmåga att växa in i rollen som producent, som avgör om du passar för arbetsuppgiften.

Ett exempel på att utbildning att läsa för att bli producent är utbildningen inom radio-, tv- och filmproduktion finns vid Dramatiska Institutet (DI) i Stockholm.



    jessica winberg 19år från motala, läser samhäll/media på platengymnasiet. här kommer du få läsa om mina tankar och åsiker kring ämnet 'medier, samhälle, kommunikation, journalistik, reklam och information'

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA