massmordet på utøya

Publicerad 2014-04-07 10:15:41 i Allmänt,

Händelsen på Utøya är någon som satt spår i många hjärtan. 
När det gäller media så måste man vara väldigt försiktig vid händelser som det här just för att det drabbade så många. 
När det hände var journalister snabbt på plats, det var långa bilköer som ledde ut till ön. Alla ville ha del av händelsen. Och det kanske man kan förstå, det här var ju en drömhändelse för tidningarna, även fast det känns hemskt att behöva säga. 
 
När journalisterna väl är på plats lyckas de komma så nära att de får med både Breivik och massor av döda människor på bild. Och hur ska vi reagera till det? För många av dessa bilder publicerades. Det är bilder som väcker många och definitivt starka känslor, bland annat finns det en mycket känd bild då man ser Breivik stå på en klippa och skjuta ut mot ungdomarna som försöker simma ifrån ön. 
 
Trots att de flesta av bilderna som har publicerats har blivit censurerade och suddat över ansikten på de döda människorna så är det väldigt lätt att känna igen, tack vara kläder. Och det är då man börjar tänka på de anhöriga, vill man se sitt döda barn i tidningen? Nej det tror jag faktist inte någon vill. Men kan man alltid tänka på det som journalist? Det är nog en av deras svåraste uppgift. 
 
 
 
 
 

reklamplan, nike

Publicerad 2014-04-03 11:36:00 i Allmänt,

Reklamplan, Nike

Vi har fått en uppgift att göra en egen reklamannons. Vi valde att använda oss av en bild att framföra vår reklam med. Varför vi valde just träningskläder är för att det har blivit väldigt populärt med fresha träningskläder i dagens samhälle.

Mål

Våra produkter är Nikes nya kollektion av skor och kläder. Det som utmärker våra produkter är starka färger och bra kvalité som ger motivation. Ett av våra mål är att öka försäljningen av den nya kollektionen på vår marknad samt introducera vårt märke för nya kunder. Vi vill att Nike som märke ska växa och bli ännu större. Märket vi har valt att använda är internationellt, det är ett världskänt märke, vilket kommer leda till att det blir enklare att introducera samt sprida kollektionen.

Målgrupp

Nike har vanligtvis produkter för träningsintresserade i alla åldrar, men den här kollektionen är främst riktad till vuxna och ungdomar. Varför vi valt att satsa på just den målgruppen är för att det är en aktiv generation, träning har blivit en vardag för de flesta. Många delar med sig av bilder på sin träning på sociala medier och för att vi människor påverkas otroligt lätt av varandra leder det till att intresset sprids. Just därför har vi valt att fokusera på den här målgruppen, då färgstarka träningskläder är mycket populärt just nu och ger många motivation till att träna mera.

Medium

De medium vi planerar att använda för att nå ut med vårt budskap på bästa sätt är framförallt planscher av olika slag, som t.ex. i busskurer och i skyltfönster. Bilderna ska även publiceras i olika veckotidningar så som Veckorevyn. På grund av att målgruppen vi har valt att fokusera på är väldigt aktiva på sociala medier så planerar vi även att publicera denna annons på t.ex. Facebook, Instagram och Twitter.

Budskap

Budskapet vi vill förmedla är att Nike´s produkter är de bästa! Vi vill få folk att tro att de ökar sin prestationsförmåga när de bär vår kollektion. Vår reklam har både ett budskap som är instrumentellt och relationellt. Vi vill få kunderna att tro att det är ett instrumentellt budskap för att de känna att de behöver våra produkter för att lösa sina problem. I det här fallet är problemet att man inte blir lika motiverad utan nya träningskläder från Nike. Egentligen är budskapet mer relationellt då Nike inte löser några problem utan är ett märke som höjer folks välbefinnande.

 

Tidsplan och budget

Tidsplan

·         Fotografering – Måndag 31/3

·         Redigering – Onsdag 2/4 – Torsdag 3/4

·         Efterbehandling – Måndag 7/4

Budget

·         Utrustning – kamera, blixt, reflexskärm, vidvinkelobjektiv

·         Bensinkostnader

·         Nikekläder

·         Anläggningshyra

·         Tryckeri

·         Löner

Vårt resultat:

 

    jessica winberg 19år från motala, läser samhäll/media på platengymnasiet. här kommer du få läsa om mina tankar och åsiker kring ämnet 'medier, samhälle, kommunikation, journalistik, reklam och information'

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA