Olika sorters kommunikation

Publicerad 2014-01-23 11:44:43 i Allmänt,

inre kommunikation, kommunikation mellan två eller tre presoner, gruppkommunikation, masskommunikation


Inre kommunikation, även kallat intrapersonell kommunikation, är den kommunikation du har med dig själv, dina tankar, reflektioner och hur du resonerar. Det är alltså bara inom dig själv. Ett exempel kan vara hur du tänker när du står framför spegeln på morgonen och verkligen inte kan bestämma dig vad du ska ha på dig.

Interpersonell kommunikation, kommunikation mellan två eller tre personer är den sortens kommunikation du har med dina vänner, de du gillar att prata med, som du gärna delar tankar, reflektioner och erfarenheter med. Det både vara genom att prata eller genom att chatta via internet. Om man ska ta in det i vardagen så händer det mig varje rast i skolan och även på mobilen/datorn där jag har gruppkonversationer med mina närmsta vänner och där i skriver vi nästan varje dag. 

Gruppkommunikation hör man väldigt tydligt på namnet vad det innebär, det är när man kommunicerar med människor inom en grupp. Det kan till exempel vara med familjen runt matbordet, kompisarna i skolan, i klassrummet, i omklädningsrummet innan träningen eller i gruppkonversationerna på nätet. 
 Vad gruppkommunikationen bygger på är att alla i gruppen har ett gemensamt intresse att prata om, eller att man har andra gemensamma saker att diskutera. Det händer ofta på lunchrasten i matsalen, eller på caféet men tjejkompisarna efter skolan. 

Masskommunikation är när en person, eller ett företag kommunicerar via ett massmedium (t.ex. en tidning eller tv) för att nå ut till en större publik. Ett exempel på masskomunikation ur min vardag skulle kunna vara att jag länkar min blogg offentligt på facebook för att jag vill att fler ska se de bilder jag fotograferat, eller den novell jag skirvit. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA