kommunikation

Publicerad 2013-09-19 12:24:00 i Allmänt,

Kommunikationen är en viktig del bland oss människor och det finns flera olika sätt att kommunicera på, när vi pratar och har en dialog, när vi mailar, när vi ser på tv, lyssnar på radio, läser tidning. Alla dessa exempel förmedlar ett budskap till oss, och det som räknas som en så kallad kommunikationsprocess har en sändare som förmedlar ett budskap till en mottagare, det är kommunikation. Här är två bra exempel så man förstår:

1.Du står framför en kompis som du pratar med och säger "jag gillar dina nya skor". I den enkla kommunikationen är du sändaren, budskapet är "jag gillar dina nya skor" och mottagaren är kompisen framför dig.

2. Du läser en tidning där det står en artikel om att  "MAIF kammade hem tre pinnar!". Där är det tidningen och artikeln som är sändaren, budskapet är "MAIF kammade hem tre pinnar!" och motagaren är du som läser tidningen.

Man kan även fundera över frågan "finns det någon gång då vi inte kommunicerar?"
Många säger att våra tankar också är kommunikation, då vi kommunicerar med oss själva. Och om det gäller så finns det ju aldrig någon gång då vi aldrig kommunicerar, eftersom vi tänker konstant.
De gånger jag kan tycka att vi inte kommunicerar är när vi sover eller mediterar. När vi sover drömmer vi ju i och för sig, men jag ser inte riktigt det som en kommunikation eller att vi tänker, för man drömmer inte varje natt. Jag känner mer att man stänger av allt när man sover. Och när man mediterar går man in i sig själv och ska bara befinna sig i nuet och inte tänka på någonting annat än det som händer just precis den stunden. Det är de gånger jag tror att vi inte kommunicerar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA