public service - i allmänhetens tjänst

Publicerad 2013-09-18 10:47:09 i Allmänt,

Om man ska förklara public service lite kort så är det allmänhetens tjänst, allmännyttig, allmänradio eller allmän-tv, det är är radio eller tv-verksamhet som syftar till att ge allmänheten en speciell sorts programutbud genom att företaget har ett avtal med staten som handlar om bolagets innehåll. Programen som sänds på public service kanalerna är alltså kontrollerade av myndigheter. Två av Sveriges public service-medier är SVT och SR. Det är program och kanaler som finansieras av radio- och tv-avgifter, inte av reklam och tittarsiffror. 

Om vi inte skulle ha public service här i Sverige tror jag att det bara skulle bli samma program på radio och tv hela tiden eftersom de tjänar mest pengar på det och drar mest tittarsiffror. Jag tror även att tv skulle kännas ganska så oseriöst utan public service, om våra nyheter skulle vara okontrollerade tror jag inte att det skulle vara någon ordning i vårt samhälle. Så min åsikt är alltså att jag tror och tycker att public service är viktigt och nödvändigt för oss.

Public service vill även att dator samt mobil och surfplattor ska bli en del av dem, de vill att vi människor ska börja betala tv-avgifft för våra datorer, just för att datorerna har de tillgångar de har nu för tiden, att vi kan se på tv program när vi vill. 
Personligen så tycker jag inte att det låter som en bra idé, för då måste man ju betala tv-licensen oavsätt om jag kollar på program eller inte, det tror jag många kommer att protestera mot. Jag tycker i så fall det låter bättre att man gör avgiften frivillig, till exempel genom att man måste skaffa ett konto som kostar en summa i månaden för att kunna se på programen. 
Jag tycker även att idén om att avgiftem ska ingå i skatten är en mycket bra idé, för då är ju alla människor med och betalar public servicen. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

KATEGORIER

ARKIV

PENUMERERA OCH DELA